Headlines News :
Home » » Pakatan Rakyat - Contoh TERBAIK Buat Wikipedia Bagi Maksud Nepotisma

Pakatan Rakyat - Contoh TERBAIK Buat Wikipedia Bagi Maksud Nepotisma

Written By tim cyber teganu on Saturday 30 March 2013 | 17:26

Apakebenda Kronisma ni ? Dari Wikipedia -

Cronyism is partiality to long-standing friends, especially by appointing them to positions of authority, regardless of their qualifications. Hence, cronyism is contrary in practice and principle to meritocracy.

Melantik kekawan lama kepada jawatan2 penting tanpa mengambilkira kelayakan dan ini berlawanan dengan prinsip Meritokrasi.

Haaaa......mana ada KRONISMA muka2 yang ada dalam gambar diatas. Diorang lantik anak bini.. anak bini bukan kawan2 lama hahahahahahaa......  agaknya begitulah kata orang Pas yang sibuk mempertahankan kekawan mereka dalam PR.

Yalah... sebenarnya ada sedikit kesilapan mereka yang merekacipta imej kat atas tu. Jika melibatkan kawan2 dinamakan KRONISMA tapi kalau melibatkan kaum keluarga ada nama lain pula - NEPOTISMA.

Dari Wikipedia -

Nepotisme bermaksud melebihkan saudara-mara serta rakan-rakan yang ada hubungan dan bukannya penilaian objektif bagi keupayaan, meritokrasi atau kekesuaian terhadap sesuatu jawatan

Dan contoh yang diberi -

Nepotisme adalah satu tuduhan yang lazim dalam bidang politik apabila kaum kerabat seseorang yang berkuasa mewarisi kuasanya tanpa kelayakan yang sepatutnya.

Lebihkurang SAMA jer Kronisma atau Nepotisma, dua2 pun tidak mengikut prinsip Meritokrasi. Kalau Kronisma berkait dengan kekawan, Nepotisma pula berkait dengan kaum keluarga.

Hahahahaha ..... tapi gambar pemimpin Pas takde pun ? mungkin begitulah gelak orang Pas yang sama ...




Habis tu, mamat kat atas ni apa cer ? - Anak Nik Aziz sedia jadi calon, lawan Umno

Mungkin belum lagi ketahap menjadi calon parti / wakil rakyat, tapi bunga2nya dah ada .... paling tidak pun diperingkat parti dah confirm.

Ni sorang lagi -




'Ustaz' Khalil Abdul Hadi, anak kepada Presiden Pas yang juga menjadi Ketua Dewan Pemuda Pas MANALAGI KALAU BUKAN MARANG.

Beliau juga diura-ura bakal menggantikan tempat BAPAKnya menjadi calon Pas di DUN Rhu Rendang.

Haaa...... Helo ? Helo ?  Mana orang Pas yang duk gelak tadi ? Apa dia tadi ........KRONISMA ? NEPOTISMA ?


Terbaru dengar citer sorang lagi anak dara Anwar , Nurul Nuha juga akan diperkenalkan dalam PRU13 untuk bertanding kerusi Parlimen Permatang Pauh .....

Senang citer -  Pakatan Rakyat ni milik MAK BAPAK ANAK Pemimpin jer ..... patutnya dijadikan contoh terbaik dalam definasi NEPOTISMA oleh Wikipedia !

Baca juga Utusan.


Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Popular Posts

 
Teganu Hot